Frakt från 15 kr

Försäljningsvillkor


Garanti

Som vanligt testar vi grobarhet och skjutkraft på alla fröer strax innan vi förpackar dem. Därför kan vi lova att de uppgifter vi skriver på påsarna är riktiga. På påsens vik på baksidan står artikelnummer, bäst före datum (årtal + månad) samt den grobarhet vi fått i våra tester. Vi kan garantera grobarheten fram till bäst före datumet. Förvara fröerna torrt och svalt. Då behåller de sin livskraft bäst fram till sådden.
Alla fröer vi erbjuder håller minst lagstadgad grobarhet och är inte behandlade med kemiska betningsmedel eller andra preparat.

Ersättningssort

Ibland kan en sort ta slut i vårt lager eller vi får inte den sort vi beställt från någon av våra leverantörer. Då ersätter vi dig med närmast likvärdig sort om det är möjligt och om du inte uttryckligen förbjudit oss att göra det.

Betalning

Alla priser i katalogen och på hemsidan är inklusive moms. Du kan betala med de vanligaste betalkorten, direkt via bank, med swish eller mot faktura.

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Runåbergs fröer överlåtna till Svea Bank AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

I nuläget kan inte stiftelser eller ekonomiska föreningar välja faktura som betalsätt, vänligen kontakta oss på info@runabergsfroer.se.  

För organisationer som behöver e-faktura (gäller kommuner och regioner i huvudsak) är det bästa alternativet att själva göra beställningen via hemsidan och ange Peppol-id. Du som beställer kan komma att behöva signera köpet med egen e-legitimation, vilket motsvarar en signatur för att bekräfta beställningen och att du är befogad att göra den. 

Delbetala. Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

Betalning med kort
sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sättvalidera konsumenten vid köp på nätet. 

Leveransvillkor

Vi skickar normalt din order inom 1-5 vardagar efter mottagandet. Transporten från oss till dig är inte inräknad i leveranstiden som anges, utan tillkommer. Inom Sverige är transporttiden normalt 1-3 dagar. Vi levererar till de flesta länder i Europa, men då är transporttiden längre. Tillgängliga transportsätt kan variera och de som gäller för just din beställning visas i kassan i webbutiken.

Avgifter

Portokostnaden kommer till, men ingen postförskottsavgift. Vi använder i första hand Postnords brevservice och fraktavgiften beror till största delen på vikten av din beställning. Den räknas ut i slutet på din beställning, innan du betalar. 

Gör du en manuell beställning via blankett tillkommer istället en expeditionsavgift på 30 kronor. Vid direktbetalning tillkommer ingen avgift. 

Om vi måste påminna dig om betalningen, lägger vi på en påminnelseavgift på 60:- för varje gång vi får skicka en ny påminnelse till dig. Betala i tid, både du och vi tjänar på det.

Ansvar, ångerrätt och retur

Vi kan inte ta på oss något ansvar för skörden och inte heller för omständigheter vi inte råder över, som transportskador, importrestriktioner, krig etc. Är du inte nöjd med fröerna måste du skicka tillbaka dem inom tio dagar tillsammans med ordern och gärna en förklaring. Du får givetvis dina pengar tillbaka. Om returen beror på att du ångrat dig eller gjort en felbeställning står du som kund för returfrakten. Vid retur pga fel på varan betalar vi för returfrakten. Att beställa fröer av oss, betyder att du accepterat dessa förhållanden.

Internationella beställningar

För beställningar utanför Sverige är det du som kund som har ansvar att kontakta aktuella myndigehter i destinationslandet för att ta reda på eventuella importrestriktioner och tillstånd som krävs. Vi, Runåbergs fröer, har inte möjlighet att utfärda sundhetscertifikat och beställningar som kräver det sker på egen risk. 

Hantering av personuppgifter

För att handla hos oss behöver du godkänna att vi får ta del av dina personuppgifter. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med GDPR – General Data Protection Regulation som 25 maj 2018 ersatte den tidigare personuppgiftslagen (PUL). Den nya lagen ställer större krav på alla som hanterar personuppgifter och är till för att du som privatperson och kund ska känna dig tryggare och få bättre kontroll över hur dina personuppgifter behandlas och sparas. För att läsa mer om varför vi behöver dem, hur länge vi sparar dem och vilka rättigheter du som kund har - klicka här.