Frakt från 15 kr

Runåbergs Fröers hantering av personuppgifter



När du handlar hos oss på Runåbergs Fröer vill vi att du ska känna dig trygg med att lämna ut dina personuppgifter. För att handla hos oss behöver du godkänna att vi får ta del av dina personuppgifter och här kan du bland annat läsa om varför vi behöver dem, hur länge vi sparar dem och vilka rättigheter du som kund har.

Personuppgifter är all information som direkt, eller indirekt tillsammans med andra uppgifter, kan kopplas till en levande person. Vi hanterar alla personuppgifter i enlighet med GDPR – General Data Protection Regulation, som 25 maj 2018 ersatte den tidigare personuppgiftslagen (PUL). Den nya lagen sätter större krav på alla som hanterar personuppgifter och är till för att du som privatperson och kund ska känna dig tryggare och få bättre kontroll över hur dina personuppgifter behandlas och sparas.

Vilka uppgifter sparar vi och varför?

När du gör en beställning hos oss behöver vi ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, leverans- och betalningsuppgifter samt eventuellt organisationsnummer (gäller endast företag och organisationer). Vi delar även denna information med Svea bank som står för vår betalningsplattform och därmed hanterar betalningarna.

Om du handlar som privatkund och väljer faktura som betalsätt behöver vi även ditt personnummer, för att kunna kontrollera er kreditvärdighet och genomföra beställningen. Att ange personnummer är inte nödvändigt om du väljer något av våra övriga betalningsalternativ.

För att läsa mer om hur Svea bank hanterar dina personuppgifter – klicka här.

Dina personuppgifter behöver vi för att hantera din beställning på bästa sätt och se till att fröerna når fram till rätt person. Vi behöver även uppgifterna för att hantera vår interna administration och bokföring.

Din e-postadress sparar vi för att nå dig angående din beställning. Vi sparar även din e-postadress för att skicka digitala nyhetsbrev till dig, om du kryssat i att du vill ha sådana från oss i samband med beställning eller på vår hemsida. Om du beställt fröer från oss föregående säsong, sparar vi din leveransadress för att en gång per år skicka ut nyheter och uppdateringar i vår sortlista inför kommande säsong. Du kan alltid kontakta oss om du vill avregistrera dig från dessa utskick.

Din mailadress sparar vi för att nå dig, men även för att skicka nyhetsbrev till dig i digital form om du kryssat i att du vill ha sådana från oss. 


Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar uppgifterna så länge som vi finner det nödvändigt med hänsyn till ändamålet. Det kan till exempel betyda i att vi sparar din e-postadress tills vidare, om du registrerat dig att motta digitalt marknadsföringsmaterial från oss. Det innebär även att vi sparar e-post från dig innehållande personuppgifter så länge vi har en pågående korrespondens.

Vi behandlar inte övriga kunddata äldre än 2 år i några listor eller register.

Vi sparar köphistorik i 7 år i enlighet med bokföringslagen.

Hur skyddar vi dina uppgifter?

När du beställer hos oss via vår hemsida kan du vara säker på att all känslig information skickas krypterad. Alla våra lokala datorer och system i verksamheten är skyddade genom att vara uppdaterade och lösenordskyddade.

Om någonting skulle hota säkerheten kring dina personuppgifter informerar vi dig omedelbart.

Vilka externa parter delar vi dina personuppgifter med?

När du handlar hos oss via vår webshop delas uppgifterna med Svea bank, som driver vår betalningsplattform och hanterar själva betalningen. För att läsa mer om hur Svea bank hanterar dina personuppgifter - Klicka här.

I de fall beställningar skickas med paket kan det krävas att vi också delar uppgifterna med Postnord samt eventuellt tull. Hur Postnord hanterar dina personuppgifter kan du läsa mer om genom att - Klicka här

Utöver Svea bank och eventuell fraktservice delar vi inte dina personuppgifter med något utomstående företag eller organisation.

Dina rättigheter

Du har alltid rätt att få veta vilken information vi har om dig. Du som kund kan även när som helst kräva att vi tar bort dina personuppgifter, förutsatt att ditt köp är avslutat (det vill säga när du fått fröerna och vi erhållit betalning). Dock krävs det av oss att vi sparar köphistorik internt för vår bokföring.

Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar. Enklast gör du detta via e-post till info@runabergsfroer.se.